so-08-44-2048-72-p0.jpg
The 2011 Angoulême comics festival fast approaches, and they have just announced their official selections. Rather than nominate various books in different categories, these selections are a pool from which the Gran Prix and other prizes are given. A jury — led this time by Baru — will make final selections.

Festival organizers dont’ really give a list, but here’s one knicked from the site “Southwest”. Selections familiar to the US include The Walking Dead, Wilson, Asterios Polyp, Body World, X’ed Out Darwyn Cooke’s Parker, Footprints in Gaza and Incognito by Brubaker and Phillips. Foreign material published in the us includes Logicomix and Pluto.

– « Wilson » de Daniel Clowes. Cornelius.
– « War Songs » d’Ivan Brun. Drugstore.
– « Un monde parfait » Walking dead 12 de Robert Kirkman et Charlie Adlard. Delcourt.
– « Trop n’est pas assez » de Ulli Lust. Çà et là.
– « Trius Christs » de Valérie Mangin, Denis Bajram, Fabrice Neaud. Quadrants/Soleil.
– « Toxic » de Charles Burns. Cornelius.
– « Toute la poussière du chemin » de Jeame Martin et Wander Antunes. Dupuis, Aire Libre.
– « The Zumbies » de Yan Lindingre. Fluide Glacial
– « L’engrenage turkmène», Stéphane Clément, chronique d’un voyageur (tome12) de Ceppi. Le Lombard.
– « Santa Riviera » de Morvandieu, Mancuso et Arnal. Les Requins Marteaux.
– « Quai d’Orsay », Chroniques diplomatiques 1, de Blain et Lanzac. Dargaud.
– « Les femmes », Pour l’Empire 2, de Merwan et Bastien Vivès. Dargaud, Poisson Pilote.
– « Pluto » de Naoki urasawa, d’après Tezuka. Kana.
– « le Chasseur », Parker 1, par Richard Stark et Darwin Cooke. Dargaud.
– « Omni Visibilis » de Matthieu Bonhomme et Lewis Trondheim. Dupuis.
– « Meti », par Aapo Rapi. Rackham.
– « Melo Bielo », de Besseron et Felder. Desinge & Hugo & Cie.
– « Manabé Shima », de Florent Chavouet. Editions Picquier.
– « Inch’Allah », L’or et le sang 2, de Bedouel, Merwan, Defrance et Nury. 12Bis.
– « L’homme qui se laissait pousser la barbe », de Xavier Schrauwen. Actes Sud BD.
– « L’évadé de Kalevala » de Ville Ranta. Çà et là.
– « L’ort et le sang » de Benoût Preteseille, Cornelius.
– « Lutte Majeure », de Ceka et Borris. Kstr/Casterman.
– « Logicomix », par Apostolos Doxiadis, Christos Papadimitriou, Alecos Papadatos et Annie di Donna. Vuibert.
– « Lo » de Lucie Durbiano. Gallimard.
– « Les noceurs », de Brecht Evans. Actes Sud BD.
– « Les derniers jours d’un immortel » de Gwan de Bonneval et Fabien Vehlmann. Futuropolis.
– « Les derniers jours d’Ellis Cutting » de Thomas Vieil. Gallimard.
– « Le syndrome de Warhol », de David cren et Renaud Cerqueux. Desinge & Ugo & Co
– « Tracer le cercle », Le sens de la Vis 2, par Manu Larcenet et Jean-Yves Ferri. Les Rêveurs.
– « Le jour du marché » de James Sturn. Delcourt.
– « Le fils de l’ours père » de Nicolas Presl. The Hoochie Coochie.
– « Le bleu est une couleur chaude » par Julie Maroh. Glénat.
– « Las Rosas » de Anthony Pastor. Actes Sud BD.
– « La parenthèse » par Elodie Durand. Delcourt.
– « La mort de Staline », tome 1, par Fabien Nury et Thierry Robin. Dargaud.
– « La marche du crabe », par Arthur de Pins. Soleil/Noctambules.
– « La chenille », de Suehiro Maruo et Edogawa Ranpo. Lézard Noir.
– « L » de Benoît Jacques. L’Association.
– « Projet Overkill », Incognito 1, par Ed Brubaker et Sean Philips. Delcourt
– « Aux armes, citoyens ! » de Fabien Nury et Sylvain Vallée. Glénat.
– « Girls don’t cry » de Nine Antico. Glénat.
– « Gaza 1956 : en marge de l’histoire » de Joe Sacco. Futuropolis.
– « Gauguin » de Li-An et Croix. Vents d’Ouest.
– « Un vautour, c’est déjà presque un aigle », Fritz Haber 3, par david vandermeulen. Delcourt Mirages.
– « De briques et de sang », par Régis Hautière et François. Kstr
– « Coney Island baby » de Nine Antico. L’Association.
– « Cinq mille kilometres par seconde» par Manuel Fior. Atrabile.
– « Chronographie », par Dominique Gobelet. L’Association.
– « Château de sable » de Fréderik Peeters et Pierre-Oscar Levy. Atrabile.
– « Cadavre exquis » de Pénélope Bagieu. Gallimard Bayou.
– « Body World » de Dash Shaw. Dargaud.
– « Blaise », opus 2, de Dimitri Planchon. Glénat.
– « Avant minuit » , « Belleville story » 1, de Malherbe et Perriot. Dargaud.
– « Bambou » de Gaëlle Almiras.
– « Asterios Polyp », de David Mazuchelli. Casterman.
– « L’arpenteur », « Arzak » 1de Moebius. Glénat
– « Anna et Froga » par Anouk Ricard. Sarbacane.

competition_officielle.jpg

 

Selections were also made in the “Heritage” (reprints) and “Youth” categories. We cleverly made a screencap to give you some idea of the selections.
Heritage

www.bdangouleme.com 201.jpg

Youth
angouleme_youth.jpg

In days of yore we would look at such wide-ranging samplings of foreign comics and wonder why US couldn’t be as diverse; now however, the English-language comics stand on their own. The US doesn’t have the decades long tradition of rich, humanist storytelling that France has but we’re getting there. Although for a quick primer in the difference, check out the French cover to The Walking Dead.

1 COMMENT

  1. Psst… go visit the official website! You can click on any cover, and get specific information on each title!

    And the boutique! Imagine Cafe Press, then add espresso! WOW! Your own personalized t-shirt (sweatshirt, bag, hoodie, teddy bear…)!

  2. Nearly all originals Graphic Novels and with as much variety in content that you can have in movies or books, and all selling something between 5000 to 100 000 copies in France only…

    Yep – there is life beyond super heroes…

  3. Do not take the selection from Angoulême as a good sample of what sells or not in France.

    To be fair, the prominence in sales of serialized comics found in America can be also found in France: see http://www.amazon.fr/b/ref=amb_link_158483187_17?ie=UTF8&node=527667031&pf_rd_m=A1X6FK5RDHNB96&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=0CWNN0Z4HDRS967JVFW5&pf_rd_t=101&pf_rd_p=218566327&pf_rd_i=301061
    (Order by sales, Trier par meilleures ventes)

    Some can be read semi-independently, some can not; but to call volume 9 of 17 a “graphic novel” is, for me, to stretch a bit the concept of graphic novel. Besides, many of those are 48-page albums, that is, little more than oversized comic-book issues (with bigger pages and hardcover).

    As for sales, no real figures, but same as everywhere, critically acclaimed comics and best-selling comics are not always (not even often) the one and same thing. Just compare the official selection with the amazon link i posted.

    There is much to be learned and envied from France comic market, to be sure. But don’t believe that, as we say in Spain, “They always tie the dogs up with sausages abroad”

  4. Angoulême tends to favor alternative comics. Some of the indications are nigh impossible to find on french bookstores – even the good ones!

    But don’t sell the french mainstream comics short. They easily blow most of their US equivalents out of water! And they are the ones that allow, due to their very high sales, the french market to be as big and varied as it is…

    Best,
    Hunter (Pedro Bouça)